אמריקה

בריחה לוואלאדוליד, Ek'Balam והנוזל Dzinup מטולום

זה גם לא שהיה לנו בוקר מוקדם נהדר באותו יום, אבל בשמונה בבוקר כבר היינו באזור החוף וחיכינו למונית או לאוטובוס (שאגב, יש רק שניים ביום להתחבר טולום עם אזור החוף) יעבור ליד. כצפוי, אחרי חמש דקות עברה מונית שהובילה אותנו לתחנת האוטובוס עבור 50 הפסו הקבוע.

יש שבעה אוטובוסים עליונים זה לחבר את טולום מדי יום עם Valladolid תוך שעה וארבעים דקות בלבד וכמה יותר משנייה. בעשר ותשע בערב הוא עזב את המקום הבא, אבל תחילה החלטנו לחזור לצ'רלי לארוחת בוקר קטנה.

העלו אותנו באוטובוס אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הקריסטל. היה כיף מאוד לראות אותה התכופפה למקסיקנית, במיוחד כששמעה את "ג'ונסיי" מתורגם כ"ג'ונסיטו ". המסע נעשה די קצר ושעה וחצי אחר כך התחלנו להיכנס לוואלדוליד. האמת שבתחילת הדרך קצת התייאשתי, כי הבניינים בפאתי העיר היו זהים לחלוטין לאלה שבטולום או בכל עיר מקסיקנית והתחלתי לחשוב שכמו המילוי זה שימש לנו מעט, אבל הכל השתנה כמה נגיע למרכז.

התחנה של אוטובוסים של ויאדוליד הוא זוג אורוות מהכיכר המרכזית. מה שבולט יותר הם הצבעים הבהירים של הבניינים באזור ההיסטורי שבניגוד לשמים הכחולים והקורנים, בלטו ביתר שאת. היה שטוף שמש וחם מאוד, אבל לא היה אכפת לי, כי שוב היינו ביוקטן.

ליד Valladolid ישנם כמה מקומות מעניינים לבקר בהם, ולפי טעמם של כולם, הדבר הראשון שעשינו היה ללכת אליו בקר בחורבות Ek'Balam. אתר זה ממוקם כשלושים דקות מוואלדוליד ולא כדי לבזבז זמן רב שניהלנו משא ומתן עם נהג מונית שעצר בכיכר הקתדרלה. בהתחלה הוא ביקש מאיתנו 300 פזו לקחת אותנו, לחכות שעה ולהחזיר אותנו, אבל בסופו של דבר, אחרי שניהל משא ומתן איתו, הוא לקח לנו 250 פזו.

חורבות Ek'Balam 'יגואר שחור'הם האחרונים שהתגלו ביוקטן וחלקים עדיין נחפרים. בכניסה כמה גברים נותנים לך הסבר קטן על מה שניתן לראות באתר כדי לנסות לערוך את הסיור המודרך עם אחד מהם. הם הסבירו לנו שהארכיאולוגים לימדו אותם להיות מסוגלים לערוך את הביקורים וכך לקבל קצת מזונות.

עם הכניסה לאתר, מה שמושך את תשומת ליבו הרבה ביותר הוא האקרופוליס, מבנה פירמידלי שנמצא בסוף המתחם ובגובה ניכר. באמצע הדרך, ומוגן על ידי palapa, נמצא "כס המלוכה", המעוצב כמו לסת של יגואר, ונדמה, הוא השער לקבר המלך אוקיט-קן-לק-טוק. בראש הפירמידה ניתן לראות נופים מרהיבים, עם ג'ונגל בכל מקום.

מעל הכל בארמון הראשי פגשנו את ברברה, ילדה מארצות הברית שגרה במדריד כבר שנה וחולקת דירה עם אישה קטלונית. הייתי במקסיקו ועשיתי טיול באזור לבד עם רכב שכור. דיברנו איתה והיא אמרה לנו שהיא הולכת לפרוגראסו ושאם נרצה ללוות אותה, אך דחינו את ההזמנה כי היו לנו תוכניות אחרות לאותו היום (והחדר של טולום כבר שילם). בהריסות Ek'Balam תוכלו לראות גם חצר קטנה של משחק הכדור ושני מקדשים זהים המכונים "התאומים".

כשעזבנו את ההריסות הלכנו לקנות מים מתוקים במוצב קטן שהיה שם וראינו ילד עם מכווץ בואה באורך שני מטרים המציע לצלם איתה, שהוא נתן לו כמה משקולות. נחשים לא מפחידים אותי, אבל לא התחשק לי לשים בי את החיידק. דיברנו איתו והוא אמר לנו שהבואה נקראה (תשומת לב לשם) "פיטיטו" ושהוא עדיין צעיר מאוד. היי, אה! האמת שהשם עשה אותי מאוד מצחיק.

נכנסנו למונית ותוך חצי שעה הוא השאיר אותנו באזור ראש עיריית פלאזה של ויאדוליד. מכיוון שהיה אחד אחר הצהריים והיה חם מאוד, חיפשנו את ה קולקטיב שהוביל לקזוט של דיזינופשנמצא כעשר דקות מהעיר. הבעיה הייתה שתחנת האוטובוס שהייתה לשם שינתה אותה לאחרונה ואף אחד לא ידע להגיד לנו בדיוק היכן הוא נמצא. בסופו של דבר, אחרי שעלינו ולרדת זמן מה בשמש הקופחת, ראינו שהוא נעצר מול תחנת האוטובוס. הקבוצה עלתה לנו 20 פזו (1.20 אירו) לאדם ולא קורה לעיתים קרובות.

למעשה הקאנוטה לא נקראת Dzinup. Dzinup הוא שם העיירה בה יש שניים מצטט את קקן ה- X והסמולה. הלכנו ל- X'keken, שהיא נקלטת חלל בו אתה מתרחץ בין נטיפים. המתקנים פחות שלמים מזו של Ik'kil, אך למרות זאת יש בו חדרי הלבשה בהם ניתן לשנות חדר אמבטיה (ללא מקלחות). הכניסה, שנחפרה בסלע, היא מעט שופעת וכדי להיכנס אתה צריך ללכת בזהירות כי הפה עובר ממדידת שני מטר למטר ועשרים, כך שאתה צריך להיזהר לא להחליק עם הסלע הרטוב ו אל תפנו אל פנים עם אי-האחידות של הכניסה.