אפריקה

טיול לפירמידות האחרות: סקארה ודשור

בשמונה בבוקר ירדנו לדלת המלון לפגוש את אשרף, נהג המונית איתו סיכמנו יום קודם לקחת אותנו לראות את הפירמידות. התוכנית הראשונית הייתה לנסוע לדאשור, סקארה וגיזה ולראות את כל הפירמידות באותו היום. אבל כשירדתי לרחוב לא הייתי. חיכינו לראות אם הוא בא וחששנו שהשאיר אותנו נטועים (הוא קרא בכמה פורומים ובלוגים על המילה הקטנה של נהגי מוניות), אבל כשחשבנו שנצטרך למצוא מונית אחרת, הוא נראה מתנצל. אשרף היה בשנות השישים לחייו ונהג במונית די ותיקה, הוא לא דיבר אנגלית (ואנחנו לא מדברים ערבית), כך שהתקשורת הייתה קצת גסה.

פירמידה שלב

יצאנו מהעיר ודרך החלון ראיתי את סבלנות פרברי קהיר: צבר עפר, חיות משק באמצע הרחוב ... עד שבסוף עברנו את כל הפקקים והפנורמה התחלפה תחילה לאדמה מעובדת ואז למדבר . כשהיינו שעה ארוכה בכביש, אשרף התחיל לשאול איך הוא הולך לדשור, עד שאחרי ששאל שלוש פעמים, נאמר לו שזה לא הדרך ושהוא צריך לחזור. הוא הלך לאיבוד. נסענו עוד שעה ארוכה כדי לחזור לקהיר. דשור נמצאת כשעה מהפירמידות של ג'יזה (Cheops, Kefren and Micerinos) ופעם בכביש הנכון ראיתי שנהג מונית הבצורת שאל איפה סאקארה, למרות שהיו שלטים על הכביש. לבסוף, אחרי יותר משלוש שעות הגענו לסאקארה, ולמרות שרצינו לנסוע קודם לדשור לא אמרנו כלום והלכנו לבקר בה.

דרך לסקארה במונית

סאקארה היא נקרופוליס נהדר של הפרעונים של האימפריה הראשונה והיא מפורסמת בזכות הפירמידה הראשונה, המכונה פירמידת המדרגות. הפירמידה המדרגת היא אנדרטת האבן העתיקה ביותר בעולם. זה נבנה על ידי אימוטפ (האיש הזה היה פלא) עבור פרעה צוזר בשנת 2650 לפנה"ס. עם הגעתכם לאתר תוכלו לבקר תחילה במוזיאון אימוטפ, שהוא מוזיאון קטן במרכז המבקרים בו נרכש הכרטיס. עם הכניסה למוזיאון ניגש אלינו אחד המדריכים ואמר לנו שהוא עושה סיור מודרך של 15 דקות והסכמנו לעשות את זה ל 20 L.E. המיניוויסיטה הייתה בסדר משום שהמדריך ענה על כל השאלות הרבות ששאלנו. במוזיאון ישנם חפצים שנמצאים בנקרופוליס, חלקם מוזרים כמו מכשירים כירורגיים. המוזיאון, שהיה חדש, היה מאורגן בהרבה מזה שהיה בקהיר.

הכניסה למוזיאון אימוטפ

אחרי המוזיאון נסענו למונית והלכנו לנמקופולין לבקר לראשונה בקברים ובפירמידות הקטנות שבצד ימין. שם ביקרנו בקבר מרירוקה ובפירמידה של טטי (השאר היו סגורים לקהל). כשנכנסים לכל המקדשים והפירמידות של מצרים תמיד יש כמה מצרים עם צ'ילאבה וטורבן שמלווים את התייר ומסבירים להם משהו או מצביעים עליהם על חלק מעניין להרוויח טיפ או בבקשי. באמת לא העזתי לשאול אף אחד אם יש להם משכורת על כך שהם היו שם, אבל אם זה היה המצב, זה בטוח היה אומלל. לאחר שהצטרף אלינו דרך הקבר וירד איתנו לפירמידה של טטי של 5 L.E. ואמרו לנו שזה "כסף קטן" ובסופו של דבר יצאנו לדייטים כשהוא התלונן.

פנים קבר מרירוקה.

מאוחר יותר נסענו עם המונית לצד שמאל של הנקרופוליס לראות את הפירמידה המדרגת. השעה הייתה 12 בצהריים והשמש מגרדת מאוד. לא ניתן לבקר בפירמידה המדרגתית מכיוון שהפנים במצב רע למדי. הפירמידה מוקפת חומה ומתחם לוויות בו צריך לשלם כדי לבקר בכמה מהקברים שם. אנחנו, קצת חמים בחום, ישבנו בצל בזמן שצפינו בפירמידה ושוחחנו בשקט. באותה תקופה הונחנו על ידי מדריך שנח בזמן שהעניק ללקוחותיו זמן פנוי, סקרן לגבי השפה שדיברנו ולא זיהה. הוא היה נחמד מאוד ודיברנו איתו באנימציה רבה במשך זמן מה. כשאמרנו לו שנלך לבקר בדשור בהמשך, הוא אמר לנו שדשור בדרך כלל נעשה קודם ואז את סקארה. זה הרגע שהסברנו שנהג המונית שלנו אבד. הוא אמר לנו שזה כנראה בגלל שהוא לא יכול לקרוא (מצרים בגיל מסוים לא יודעים לקרוא מכיוון שבזמן הכיבוש האנגלי הם סגרו בתי ספר רבים) ובדרך כלל נהגי מוניות בדרך כלל לא נוסעים לסקארה ודשור, ובגלל זה הוא אבד. באותו הרגע הצטערתי מאוד שכעסתי. כל כך הרבה דברים שמובנים מאליהם ושאף אחד מהם אין להם מושג ... גרמו לי להרגיש מאוד קטן בעולם.

אולם היפוסטיל דרכו ניתן לראות את הפירמידה המדרגת.

לאחר ביקור בפירמידה המדרגתית חזרנו למונית לנסוע לדאשור. השעה הייתה כמעט אחת בצהריים והחלטנו לבקר בפירמידות של ג'יזה למחרת בשלווה, מכיוון שהם נסגרו בארבע אחר הצהריים ולא היה לנו זמן. בזמן שביקרנו בנקרופוליס, נהג המונית שלנו התבשר כיצד לנסוע לדאשור והלכנו עכשיו בלי ללכת לאיבוד.