אסיה

Hanami ביפן: בקרו בטירת היקונה המרהיבה

חשבון חדש של טיול של 18 יום ליפן עשינו באפריל 2017. בהזדמנות זו השארנו את היפה קיוטו להתחיל את מסלול עבור המדינה תחנה ראשונה: ביקור בטירת היקונה, אחד מחמשת האוצרות הלאומיים של יפן.

יצאנו מוקדם מאוד משם קיוטו. אנחנו עוזבים את המלון הסקרן הפוד פוד מרחוב סנג'ו-דורי והלכנו לתחנת קיוטו לקחת כיוון רכבת אזורי היקונה.

היקונה זו עיר קטנה בחוף המזרחי של אגם ביווה. זה היה יום שמש ורצינו לבקר בטירת היקונה וללמוד מעט על ההיסטוריה שלה, מכיוון שהיא אחת מחמשת הטירות שהממשלה היפנית מסווגת כ"אוצר לאומי ". ברגע שירדנו בתחנה ודרך דלתות היציאה, פגשנו את המדריך שלנו, מר טקאשי, וחיכה לנו. הוא היה אדם גבוה בשנות השישים לחייו, גבר בדימוס שבשל התעניינותו בתולדות יפן הצטרף לתכנית המדריכים המתנדבים בעיר היקונה. כמו שהוא אמר לנו, בשביל זה היה צריך לעשות סדנה של שישה חודשים. אנו מאחסנים את התיקים שלנו במשרד הכרטיסים בתחנה במשך 600 ין ויוצאים עם טקאשי. עוד לפני שעזב את תחנת הרכבת הוא הראה לנו פוסטר של מפורסם מסך מעוטר בציור יפהפה נמצא ב טירת היקון. ובדיוק באותו היום היה הראשון בו הוצג מסך במוזיאון הטירה.

ראשית עצרנו מול הכביש פסל של סמוראי איי נאומסה. סמוראי זה בלט בקרב סקיגאהארה בצד המזרחי תחת טוקוגאווה וזכה באדמות פרובינציית אומי. זה נמצא בארצות אלה, בסמוך לאגם ביווה, שם ניצבת היום העיר היקונה וטירתה הסמלית. מקום עם הרבה היסטוריה.

בין היתר, מחוז עומי לשעבר היה מרכז כוחו של הדמון המפורסם אודה נובונאגה, מנהיג הסמוראים המפורסם שיזם את איחוד יפן באמצע המאה ה -16. בשנת 1600, קרב הסיגיגארהשנמסרה במרחק של עשרים דקות נסיעה צפונית להיקונה, תחתום את גורלה של יפן ותעניק לה אייאסו טוקוגאווה הדרך החופשית להשתלט על השוגונאט והשליטה הסופית בארכיפלג היפני. היריב של טוקוגאווה בקרב ההוא היה אישידה מיצונארימנהל הראשי של טאיקו הידייושי טויוטומי המנוח, שפיקד על הכוחות המאוחדים של מערב יפן.

אדון פיאודלי זה שלט במעבר בין מזרח למערב ממבצר היקונה שלו, שעמד אז על גבעה של סוואמה, 2 ק"מ מהטירה הנוכחית. כשהוא מובס בסקיגאהרה, הוא היה איי נאומסה שהשתלטו על אדמותיהם. באישורו של טוקוגאווה, בנו של נאומסה נבנה טירה חדשה ומודרנית יותר, והתכונן לחסום התקדמות אפשרית של החיילים ממערב לבירה החדשה במזרח. זו הייתה הטירה של היקונה אפשר לבקר בזה היום.

טירה חדשה זו שכנה על גבעה שבין אגם ביווה ממערב ואגם מלאכותי נוסף מצפון, כך ששני גופי המים שימשו להגנה. בנוסף, מסלול נהר הוסט במזרח כדי לשפוך את מימיו לבור בדרום ונבנו סביבו עוד שתי בורות. תוכניות הטירה יצרו אותן יאסוזמון, אדריכל צבאי מפורסם שהשתמש בטכניקות אסטרטגיה צבאיות של קוישו שירשו מהגנרל הגדול טקדה שינגן. כדי לזרז את בניית טירה כל כך אסטרטגית כל כך, נעשה שימוש במבנים של שני טירות אחרות, אשר פורקו והועברו להיקונה. שער השער הראשי ניצל את הטירה הראשונה של הידייושי, ואילו המגדל הראשי ניצל את טירת מיצונארי, והתאים אותו מחמש הקומות המקוריות שלו לשלוש בלבד בהיקונה. למרות זאת, הטירה ארכה 20 שנה להשלים.

למדנו את כל זה על ידי האזנה להסבריו של מר טקאשי, חובב אמיתי של ההיסטוריה של התקופה סנגוקו. כשעברנו את גשר הבור הביניים, הוא אמר לנו שהבור החיצוני היה מכוסה אדמה לאחר מלחמת העולם השנייה כדי להפחית מחלות יתושים מלריה. סימן להתדרדרות המורשת היפנית במהלך הסכסוך, למרבה המזל שונה מאוד מהנוף שניתן לראות כיום.
באפריל 2017 שפכו עצי הדובדבן לאורך בור הביניים את עלי הכותרת הוורודים והלבנים שלהם למים ויצרו נוף יפהפה.

כשיצאנו אל הכניסה, טקאשי סיפר לנו את סיפור האורנים השוכנים על הכביש הראשי ליד הבור: מה שנקרא «אורנים האלפביתיים»מכיוון שהיו אותיות רבות כמו האלף-בית היפני. כל אחד מהסמוראים הבכירים שלו היה אחראי על בריאותו של אחד מאותם אורנים. רגע לפני הכניסה יש אנדרטה לכבוד איי נאוסוקה, האדון השלוש עשרה של שבט ה- Ii והיועץ הראשי של השוגון האחרון טוקוגאווה, שנודע בכך שהוא נכנע ללחץ האמריקני ופתח את המדינה לסחר בינלאומי לאחר מאות שנים של בידוד.

על שביל הגישה, טאקאשי גרם לנו להסתכל על צורת קטע הקיר מול הבור, הנקרא קבוטו (קסדה) על שתי דרגות נטייה, פרט יוצא דופן בעיצוב טירות יפניות. ואז נעלה גרם מדרגות אבן. המדרגות בעלות גבהים שונים כך שכוח אויב מתעדכן ונופל לאדמה כשהוא מטפס דרכם. אנו מסתכלים גם על השונה פרצות של הקירות. המלבנים שירתו לירות בחץ וקשת נגד התוקפים, והמשולשים לירות באמצעות ארקבוז (טפו).